perolsen.net

Teomagiens Trange Tid Portal

T.S. Eliots "The Waste Land" side  2 - Analyse 4. del

SIDE 1

SIDE 2

SIDE 3

SIDE 4

Beskrivelse 

Analyse 

Tematik

Fortolkning

 

The Waste Land. Analyse, inddeling
The Waste Land. Analyse 1. del
The Waste Land. Analyse 2. del
The Waste Land. Analyse 3. del
The Waste Land. Analyse 4. del
The Waste Land. Analyse 5. del

 

The Waste Land. Analyse 4. del

Den fjerde del "Døden fra vand" - "Death by Water" kan inddeles i én del af tre:

I første afsnit resulterer Phelebas, den føniske sejlers skæbne, i døden, og dermed i glemslen om de verdslige ting (: "Vinding og Tab" [a] ) såvel som den ydre virkelighed han fikseredes i ved havet (: "Havmaagernes Skrig og den dybe Dønning". [b]

I andet afsnit beskrives dødsmåden som en undersøisk strøm, der har taget hans knogler, og jævnfør den store depersonaliserings metode, har ladet ham forsvinde i malstrømmen efter at have oplevet sin nutid og sin fortid (: "Han gennemløb sin Manddoms og Ungdoms Stadier". [c]

I tredje afsnit kan han nu, jævnfør den skitserede reinkarnative, vegetationscykliske mystik, genopstå måske i en højere form, men måske i en fortsat nedtur mod materialistisk stræben, som antydet i samtalen med Stetson, og i linierne om "Utroligt, saa mange Døden har gjort det af med" og "Du, som var med mig paa Skibene ved Mylae!". [d]

Moralen taler endeligt - konfronteret med dødens alvorlige realitet - for første gang ikke hen over hovedet på mængden: den indtil nu som "død" fremstillede masse, hvis man da kan tillade sig at forstå distinktionen "Hedning eller Jøde" [e] i den retning. Alle skal de betænke livets forgængelighed og ustadighed indse, at deres storhed står for fald.

Det virker i samme åndedrag som god Tarot, at det omtalte oplæg her med "Ypperstepræstinden" (trumf nummer II), som jo blandt andet (og især her) forkynder og forsegler det hellige ægteskab (mellem (i nogle tællinger) trumferne nummer III og IV, Kejserinden og Kejseren) gennem det fuldbyrdede vegetationsritual og dets offer (begge indeholdt i kortet "Den Hængte Mand") hen på sommeren, hvor kornet høstes.

Det bliver hendes kraft, "Ypperstepræstinden", som også i sig bærer Themsnymferne, de kvindelige vandånder, og som i det hele taget kaldes "Mysteriernes Dronning", hendes kraft har sat "Skæbnehjulet" i sving, ikke blot som sæsonernes regelmæssigt rullende hjul, ikke blot som buddhismens cykliske handlings hjul af årsag og virkning, men også som den skæbnesvangre ulykke: det dødsoffer, der blev forudset af Madame Sosostris, "Tag Dem i Agt for Døden fra Vand". [f]

Afsnittet bevæger sig altså fra overfladen ned i dybet og advarer endelig mod overfladeforståelsen. "med dit Blik til Luvart" modsat foregående dels "Til Lævarts". [g]

I tarotmetaforikken går udvikling nu fra det omvendte, negative aspekt af ild-kortet "3 Stave" (som beskrevet omstående): dydens sammenbrud, til genopstandelsens og revitaliseringens kvindelige nymfe-overflod i vand-kortet "3 Kopper [1]

[TOP]

Fodnoter til The Waste Land: Analyse side 2 del 4
Citater:

a ... profit and loss (linie 314)

b ... the cry of gulls, and the deep sea swell (linie 313)

c He passed the stages of his age and youth (linie 317)

d I had not thought death had undone so many ... You who were with me in the ships at Mylae! (linierne 63 og 70)

e Gentile or Jew (linie 319)

f ... fear death by water (linie 55)

g ... look to windward ... to leeward (linierne 320 og 271). Winward: med vinden og leeward: mod vinden.

[TOP]

Fodnoter til The Waste Land: Analyse side 2 del 4
Ordforklaringer og nævnte personer samt henvisninger:

1 Dette kort "3 Kopper" kan eventuelt udlægges som "... dette Kort, / Som er blankt" (: "... this card, / Which is blank" linie 52f). I Waites tarot viser kortet de tre gratier eller nymfer i dans. I den forbindelse virker det endvidere sandsynligt, at "9 Kopper" repræsenterer den enøjede købmand, dette kort viser i Waites tarot netop en købmand siddende foran ni opstillede pokaler eller bægre. Ved en kuriøs trykfejl blev personen på dette kort udstyret med en klat i stedet for det venstre øje. De "5 Kopper" kan dog også muligt udlægges som "det blanke kort" "noget han bærer på sin ryg" og der vil vel aldrig komme en endegyldig løsning på problemet, for, selv om Eliot absolut har indarbejdet en meget tydelig tarotmetaforik i digtet, som det skal fremgå i de følgende afsnit, så kan det dog ikke betvivles, at han skriver sandheden, når han i sin note til linie 46 indrømmer ikke at kende særligt meget til Tarot.

[TOP]