T.S. Eliots "The Waste Land" side 2 - Analyse inddeling |
|||
SIDE 2 |
|||
Beskrivelse |
Analyse |
Tematik |
Fortolkning |
The Waste Land. Analyse, inddeling |
The Waste Land. Analyse 1. del |
The Waste Land. Analyse 2. del |
The Waste Land. Analyse 3. del |
The Waste Land. Analyse 4. del |
The Waste Land. Analyse 5. del |
The Waste Land. Analyse: inddeling og indledning
I henhold til den givne tematik vil en første grov inddeling af de fem afsnits indhold give:
Frugtbarhedssæson
Samfundets overfladiskhed
Samfundets seksualitet
Samfundets, personens depersonalisering
Samfundets, personens død
Med ihukommelsen af det kunstneriske mål og dets metode vil det virke umiddelbart forståeligt, at den omtalte død indgår i det depersonaliserede mønster.
Teksten vil i den nu følgende analyse indledningsvist for hvert afsnit i digtet give en skematisering som underopdeler hvert enkelt afsnit i mindre dele. For hver del vil teksten give en stikordsagtig overskrift, som vil blive benyttet i eventuelle diskussioner af digtets struktur og som lejlighedsvis henvisning.
Indledning
Inden næste afsnits analyse efter dette mønster vil teksten her nedenfor omtale digtets indledningsvise citering og dedicering.
Det indledende citat eller motto har Eliot hentet i Petronius' "Satyricon" [a]
Sibyllen, den kvindelige spådomsånd i flasken, ønsker kun at dø, når børnene spørger hende hvad hun vil, og læseren befinder sig med dette citat tilstede ved den kulturopløsning der findes, i tiden efter Kristus-mytens erklæring, her ved Neros hof, der dengang dominerede den klassiske verden og dannede udgangspunktet for de kristne kirkefædres antiromerske pro-pavestols engagement; jævnfør Augustins "City of God" og mange andre lignende værker.
Alluderingen [b] til Wien og den der døende kultur betyder nok her umiddelbart: at Petronius - for eksempel ifølge "Politikens Verdenslitteraturhistorie" (ibid bind 1. p. 551ff) - regnedes blandt Nietszhes yndlingsklassikere, og dette underbygger kraftigt de allerede fremhævede kriterier for Eliots akademiske og politiske engagement.
I forlængelse heraf ligger dedikationen til Pound, hvor Eliot gennem en citatredigering af den provencalske troubadour, Arnauld Daniel, giver en litterært kollegial cado altså en hyldende anerkendelse, til Pound, Daniels oversætter. - Således indebærer dedikationen en hyldes til Pound som den bedste kunstner, dette måske jævnfør Pounds ret skrappe redigering af "The Waste Land".
I de næstfølgende afsnit ønsker teksten altså: først at skematisere og at beskrive digtet, siden at fortolke det og sætte dets metaforiklag i sammenhængende struktur.
[TOP]
Fodnoter til The Waste Land side
2 Analyse
Ordforklaringer og nævnte personer:
a Petronius: Arbiter Titus Petronius (død år 66). Romersk forfatter til romanfragmentet "Satyricon". Erotisk, vittig, satirisk.
b alluderingen: efter latin alludere: lege, spille, heraf den litteraturvidenskabelige fagterm alludere: hentyde til. Alluderingen altså: hentydningen til, påpegningen af, henføringen til.
[TOP]