Aristotelinsk poetik 3 | Skematisering af Poetikken |
En skematisering af Poetikkens grundbegreber
Cantos/Melos' (sangenes) art |
efterligning |
1.
midlerne |
1.
rytme |
2.
objektet |
det
bedre menneske |
|
3.
måden |
1.
blandede |
1. Mimesis'
objekt
|
1. godt menneske fra + til - |
2.
Mimesis' middel
|
1.
rytme |
3.
Mimesis' måde
|
kun fortællende |
4. Mimesis' formål |
rædsel
og medynk dermed nydelse |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
indledning |
korsang |
afhandling |
korsang |
afslutning |
Prolog |
Parodos |
Episode |
Stasimon |
Exodos |
[TOP]
Parodos
|
Indledende
korsang (obligatorisk) |
Stasimon
|
Afsluttende
korsang (obligatorisk) |
Arier
|
Skuespillersang
(frivillig) |
Kommos
|
kor-
og skuespillersang (frivillig) |
Mythos (fabel) |
Etos
(karakter)
|
Lexis
(sprog form)
|
1. godt menneske fra + til - |
Etos skal virke 1.
god og ædel |
1.
den sammensatte |
1.
mellem venner |
Anagnorisis
bedst
udfra: |
1.
klart sprog |
1.
uden kendskab ikke handle |
1.
handlingen |
1.
normalord |
Peripeti:
tragisk vendepunkt |
|
det
umulige som sandsynligt, |
[TOP]
Dianoia (tænkemåde) |
Opsis
(scenebillede) |
Cantos/Melos
(sange) |
---|---|---|
formål:
at overtale |
scenebilledet |
Parodos: indledningssang
(kor). |
godhed
og veltalenhed |
1.
passende |
Stasimon: Afslutningssang
(kor). |
Teoretisk: praktisk: |
Arier: indlagt
sang sunget af skuespiller |
|
1.
klar |
Kommos: indlagt
vekselsang |
[TOP]