perolsen.net

Det præteknologiske gennembrud

Det præteknologiske gennembrud (Portal)

Kapitel 5. Repræsentationsteori og komputerdesign

Spor (trail): Fra betydning til forståelse

5.3.a.

Hvorfor maskiner ikke kan blive mennesker

Den næste dør, hvis de gamle får lever og lignende
Udtrykstryk og trykudtryk
Middag for to over AI (Et tilbagevendende tema)
Datamathjernens hvide plet?

Fra den to- til den multi-dimensionale tænkningstabel

 

 Hvorfor maskiner ikke kan blive mennesker

I Winograds og Flores kapitel ni og ti diskuteres kunstig intelligens indgående. En af deres hovedpointer: at maskiner ikke kan forstå sprog på samme måde som mennesker, som i løbet af en lang indlæringsproces har opbygget en "background" (: baggrund) for at forstå, samt i enhver given, "kastet", talesituation kan differentiere altså skelne, og samtidigt i talehandlingen vil engageres ikke blot i betydningen men i selve kommunikationsprocessen.

[TOP]

Den næste dør, hvis de gamle får lever og lignende

Dette angiver et velkendt problem indenfor kunstig intelligens i årene for det præteknologiske gennembrud. Hvor Winograds og Flores' tværfaglige studier førte til filosoffen Heidegger, læste Jeremy Campbell ("The Improbable Machine" p. 43ff) blandt andet Betrand Russell a og hans "Principia Mathematica" og kom frem til at (ibid p. 48f):

"Grundlæggerne af moderne logik indså, hvad der nu er ved at blive et centralt emne i kunstig intelligens, nemlig betydningen af forskellen på information og viden. ... Deduktiv logik b efterlader ingen åbninger; den gør ingen spring, men sindet nærer sig af og blomstrer op af åbninger; det tolererer store gabende huller i, hvad det hører og læser, fordi det er så trænet i at fylde hullerne ud med, hvad det ved.". c

Et klassisk eksempel på denne problemstilling i det danske sprog, sætningen: "de gamle får lever", der alt efter om de sidste tre ord klassificeres henholdsvis: adjektiv, substantiv og verbum, eller: substantiv, verbum og substantiv omhandler henholdsvis husdyr, får, som lever, eller for eksempel pensionister som spiser indmad altså lever.

Også Brunak og Lautrup angiver ("Neurale Netværk" p. 108) en sådan klassiker: dansk arbejderindustrialismes store viserøst, Oswald Helmuth, og hans historie om skiltet hos lægen: "Den næste dør", - der jo også kan betyde to vidt forskellige ting! - Naturligvis vil en dreven programmør på forhånd kunne tage højde for sådanne fænomener, så snart de kendes og kan beskrives grammatisk, læseren inviteres til selv at prøve med Helmuths vits. 

Geoffrey Sampson fremhæver i "Writing Systems" (ibid p. 36ff); at alle skriftsprog har udviklet sig fra at rumme denne type kontekstafhængige forståelseshuller, altså betydninger som man kun kan forstå udfra den sammenhæng de optræder i, frem mod stadig større præcision og entydighed.

I oldhebraisk for eksempel læses alle bogstaver "konsonantiske" og vokallyde indsættes under læsningen, først senere har man indført et priksystem, som noterer vokaludtalerne, noget lignende gjaldt for hieroglyfferne i Ægyptens vokallyde, hvis udtale stadig ikke kendes, og i nogen om end anden grad for den overvejende dele af runeindskrifterne.

[TOP]

Udtrykstryk og trykudtryk

Sampson fremhæver (ibid p. 37); at selv om tidlig skrift ofte ikke fremstår komplet, så må man ikke tro at:

"... moderne skrivesystemer er fuldstændigt komplette" a  

Og han angiver (op.cit.) fire forskellige betydninger, som fremgår af udtalen (intonationen) men ikke i den ens skrivemåde for sætningen "Is he sure of it" (: "Er han sikker på det" mere end ti forskellige betydninger synes mulige alt efter udtale og sammenhæng).

Man har i nyere dansk retskrivningsreform set; at det regnes korrekt og muligt at sætte accent over ordene "en" og "et" (: én og ét), når de bør læses som udtalt med tryk, så Sampsons bemærkning om; at der udvikles en voksende præcision kan synes rimelig, selv om dansk sprogforståelse synes langt fra at kunne skelne betydningen i en sætning som "de gamle får lever", i et skriftligt system som gør det muligt for et menneske såvel som en komputer at skelne den betydning, som ethvert større barn umiddelbart  vil kunne forstå, som den eneste mulige i en given talehandlingssituation (mere herom nedenfor og i kapitel 6).

 Denne sprogets iagttagelsesafhængighed, dets elastiske ambivalens altså tvetydighed, danner den første almene indvending imod muligheden for at skabe intelligente komputerprogrammer  i årene op til 1996 og altså udløbet af det præteknologiske gennembrud.

[TOP]

Middag for to over AI
(Et tilbagevendende tema)

 Winograd og Flores anfører (ibid p. 111) Weizenbaums eksempel fra "Computer Power and Human Reason" (: Komputerkraft og menneskeforstand) (ibid p. 200): om den generte unge mand, som inviterer en pige til middag (a date), hvor komputeren ikke vil forstå den underliggende: "... desperate kærlighedslængsel", b og de anfører endvidere en kritiker af Weizenbaum, som fastholder; at blot maskinen "forstår" det "... lavere niveau": c at manden inviterer damen ud, så synes meget nået.

Denne type forståelse nåedes fra midten af 1980'erne i AI-forskningen, og Winograd og Flores omtaler blandt andet tre klassiske programmer nemlig: "ELIZA", "SHRDLU" og "BORIS" (se eventuelt også J. Olsen og J. Campbell i bibliografien):

"ELIZA": Simon Weizenbaums psykologprogram, som i nogen grad levede op til Alan Turings krav om: at programmet skulle kunne narre mennesker til at tro, at de talte med et andet menneske ikke en maskine (: Turing-testen, som omtalt i fodnoten kapitel 5 (V.21)). Programmet opbyggedes efter "manuskript" ("script") - dekompositions- og kompositionsregler, der udskriver svar efter faste mønstre. Brugeren skriver: "Jeg har susen for ørerne", "ELIZA" svarer: "Hvor længe har du haft susen for ørerne". Endvidere gives der "tomgangssvar", brugeren skriver "lasdjdherah", "ELIZA" svarer: "Vær venlig at udtrykke dig klarere." - Det synes kritisk set let at vise; at programmet ikke "forstår", Winograd og Flores anfører for eksempel: "Jeg har taget gift", hvortil "ELIZA" troskyldigt svarer: "Hvor længe har du taget gift?". - "ELIZA"-programmets princip: at "genkende" sprogmønstre og så at omdanne dem og at gendanne dem alt efter syntaktisk udformede regelsæt.

 Winograds eget "SHRDLU"-program handler om en simuleret robotarm, som manipulerer forskellige objekter klassificeret efter form, farve og størrelse. Programmet kan indrømme, at det ikke "forstår" en ordre eller et spørgsmål, og kan "indlære" en eventuel forklaring. Det fører endvidere "dagbog" over sine operationer og kan i begrænset omfang forklare, hvorfor det gør dette eller hint.

Alt dog, som med "ELIZA", præprogrammerede standardsvar på et "naturligt" om end forud programmeret "ordresprog". Også dette program kan let udmanøvreres, og om end man udvider dets vokabular, vil der stadig synes meget langt til et egentligt anvendeligt naturligt sprogprogrammeringsredskab udover laboratorieniveauet.

Endelig: Lehnert og andres "BORIS", som også kan indrømme manglende viden og oplagre eventuel belæring, og som fungerer på "memory organization packets" (MOPS) (: hukommelsesorganiseringspakker): nøgleord, som ved hjælp af en såkaldt pointer-struktur altså pegepindsstruktur henviser til andre parametre indbygget i såkaldte "scripts" (: manuskripter), det som også - i andre typer af denne slags programmer - kaldes "frames" eller "scenarier" (: rammer og scenebilleder): en art forud affattet algoritme, som i miniformat fortæller eller "forstår" historier, som nøgleordene (MOPS) indebærer.

 - Denne type program forarbejder, organiserer, korrigerer og kan kombinere, men med Winograd og Flores betegnelse forekommer der i alle tre tilfælde kun "mønstergenkendelse" ikke forståelse.

[TOP]

Datamathjernens hvide plet?

 Det danner nu Winograds og Flores faste overbevisning; at komputeren fremstår som "blind" og dens program (ibid p. 97):

"... for altid begrænset til at arbejde indenfor verden afgjort ved programmørens udtalte formulering af mulige objekter, egenskaber og relationer mellem dem.". a

I samme værk (ibid p. 98f) skriver de:

"Essensen af intelligens er at handle passende, når der ikke er en enkel forudgiven definition på problemet eller på det mulighedsrum, hvor man kan lede efter en løsning.". b

De fastholder her Heideggers postulat om; at menneskets "kastethed" ikke dets "refleksion", udgør dets menneskelighed, og Maturanas postulat om at: biologisk kognition ikke fungerer ved at manipulere repræsentationer af en eksisterende verden.

              De fastholder endvidere (ibid p. 99):

"Menneskelig kognition inkluderer anvendelse af repræsentationer, men er ikke baseret på repræsentation.". c

 Netop denne iagttagelse fører dem frem til at fastholde forskellen på strukturdeterminerede systemer (: mennesker og komputere) og systemer programmerede eksplicit med en valgt repræsentation (: programmer).

In curso fastholder de altså; at programmer altid udgør repræsentationssamlinger, der - efter deres opfattelse - aldrig vil kunne reagere umiddelbart, og altid, som de ser det, vil begrænses af de indprogrammerede repræsentationsformer.

På dette punkt modsiger de delvis sig selv, for så vidt at Winograds eget program kan lære for eksempel betydningen af et ord eller fastholde et forløb; deres mening dog: stadig stor forskel på at kunne manipulere sproglige repræsentationer, og så reelt at kunne "forstå" dem.

Heller ikke Campbell, som skrev nogle få år senere end Winograd og Flores, kunne umiddelbart melde om en løsning på dette problem (selv om han, som det skal fremgå, også skrev om "neurale netværk" (mere herom siden)). Campbell beskriver blandt andet det berømte "Eurisko"-program af Douglas Lenat ("The Improbable Machine" p. 64), et program som skulle lære, hvordan man lærer, ved hjælp af heuristiske regler som det kunne forandre på og forbedre i løbet af sit arbejde.

Dette program, "Eurisko", vandt en konkurrence udskrevet af flåden, det drejede sig om at opbygge en flådeafdeling, der kunne afvise alle angribere. Programmet vandt igen, selv da reglerne blev forandrede for at gøre det sværere for komputerprogrammer at deltage.

"Eurisko" kunne ikke selv tænke, men kunne bruge sine tommelfingerregler til at kombinere data, og nogle af dets mest enkle heuristikker førte faktisk til fornyelser af reglerne for søslag, ikke på grund af systemets fremragende tænkekraft, men fordi et menneske tilsyneladende aldrig havde draget så enkle slutninger (mere herom i kapitel 6).

Lenat fandt ud af, at hans system manglede den formelle viden og baggrundsindsigt mennesker har, og kastede sig ud i at indkode en kæmpestor encyklopædi i maskinens lager. Projektet kaldes "Cyc" og løber så vidt vides stadig videre her ved udgangen af det præteknologiske gennembrud. - Som Lenat udtalte til Campbell (ibid p. 65):

"Komputerprogrammers ringe evne til at finde og anvende analogier skyldes måske mere deres videns snæverhed end programmørernes manglende evne til at finde på passende algoritmer. Mennesker har en enorm mængde begreber at trække på som mulige analogier; måske en million tydelige minder om genstande, handlinger, følelser, situationer og så videre.". a

Ud over også at skrive om "Mycin" - den berømte ekspertskal indenfor svampegenkendelse - beskrev Campbell også det system mange regner for den første virkeligt intelligente maskine, Newells og Simons: "General Problem Solver" (: Almindelig Problemløser) (ibid p. 60f):

"... som dens navn antyder, baseret på ideen om at der er brede, universelle love for tænkningen, så vel som højst specifikke, lokale improviserede regler, der vedrører specielle problemer og tillader en hvis grad af fumlen sig igennem. ... Den Almindelige Problemløser blev opgivet fordi den var mindre generel end dens opfindere havde håbet. Den kunne kun fungere i en verden af fuldkomne informationer. Dens programmer var nødsaget til udførligt at specificere alle de situationer som den skulle komme i og nøjagtigt hvad der ville ske, hvis en given handling blev valgt. Det begrænsede maskinen til meget enkle, veldefinerede problemer.". a

Programmer med kunstig intelligens, ekspertsystemerne, manglede altså i 1980'erne, hvor denne forskning kom til et foreløbigt højde- og stagnationspunkt, flere fleksible "lag" af repræsentationer, lister eller rækker af den type dette kapitel har vist, som en del af det oldgamle oprindelige gedemarked og også en del af den moderne magiske korrespondens; -: det vil sige "op-ned" lister over forskellige områder, konsensuelle domæner, rammer, eller scenebilleder, og "krydstværs" lister som forbinder de forskellige områder.

[TOP]

Fra den to- til den multi-dimensionale tænkningstabel

I et endeligt intelligenssystems "background" - baseret på dette princip - vil dimensioneringen naturligvis ikke forblive to men:

(a + 1)n dimensional hvor:

              "a"=               antallet af mulige skriftlige og dimensionale listeskematikker,

              "1"=               de enkelte listeskematiske punkthenvisningers registrerede databanker,

              "n"=               det antal krydshenvisninger en given søgning implicerer.

Grundlaget for hele dette humanerfaringssystem danner for eksempel de dobbeltkoordinater af romersk/arabiske repræsentationer for grundliggende talstørrelser, som forklares i "Liber 777" beskrevet omstående.

Endvidere må et meget væsentligt led, som ingen af 1980'ernes forskere i kunstig intelligens havde spekuleret over, fremstå: et kommunikationsled mellem komputerens "person" og den menneskelige terminal. (Begge de to ovenfor omtalte forhold skal forsøges uddybet afgørende i sjette og sidste kapitel.).

En af den freudske drømmetydnings pointer: at drømmesporets "trace" kan "track"es via associationshop som i den psykoanalytiske terapeutiske samtaleform. Den samme type "hop" danner en af de vigtigste mekanismer i assembler-sprog, de sprog som på mikroplanet ligger lige over den digitale maskinkode og får komputere til at fungere. Der hentydes til assembler kommandoer så som J(ump) (:Hop), og egentlig også mikroordre så som ADD (læg til).

I højere programmeringssprog findes "hop"-ordren også velkendt, i BASIC for eksempel "GOTO" og "GOSUB" (: gå til, gå ned under til), og endelig, ja måske især, PASCALs og andre modulstrukturerede programmeringssprogs "procedurekald".

Endvidere de moderne teorier efter Jacques Lacan, den franske psykolog: at "det ubevidste er struktureret som et sprog", og at i og med dette sprog taler "en eller den anden". Disse forhold vil næste afsnit søge at sætte i sammenhæng.

[TOP]


Fodnoter:

     a Betrand Russell: Lord Bertrand Russell (1872-1970) engelsk filosof, matematiker og socialaktivist. Grundlægger af moderne filosofis grundliggende anskuelsesmåder. "Principia Mathematica" udkom fra 1910-1913 i samarbejde med Alfred North Whitehead Grundidéen: at alle matematiske begreber kun bør og kan defineres med logik.

     b deduktiv logik: efter latin de ducere: føre fra, udlede. Og efter græsk logos: ord, tanke, heraf logik: det som vedrører tale, tanke og fornuft. Deduktiv logik altså: udledninger af fornuftig karakter; som alment filosofisk begreb: det at udlede følgeslutninger ved at påpege det specielle udfra det almene.

     c "The founders of modern logic recognized what is now becoming a central issue in artificial intelligence, namely the importance of the distinction between information and knowledge. ... Deductive logic leaves no gaps, makes no leaps, but the mind thrives and flourishes on gaps; it tolerates great gaping holes in what it hears and reads, because it is so adept at filling in the holes with what it knows."

     a "... that modern writing-systems are fully complete."

     b "desperate longing for love."

     c "lesser level"

     a "... forever limited to working within the world determined by the programmer's explicit articulation of possible objects, properties, and relations among them."

     b "The essense of intelligence is to act appropriately when there is no simple pre-definition of the problem or the space of states in which to search for a solution."

     c "Human cognition includes the use of representations, but is not based on representation."

     a "The poor performance of computer programs in finding and using analogies may be attributable more to the narrowness of their knowledge than to the inability of programmers to come up with suitable algorithms. People have an enormous store of concepts to draw on as possible analogues; perhaps a million distinct memories of objects, actions, emotions, situations and so on."

     a ... as its name implies, based on the idea that there are broad, universal laws of thinking as well as highly specific, local, makeshift rules that aply to particular problems and allow for a certain amount of muddling through. ... General Problem Solver was abandoned because it was less general than its inventors had hopede. It could operate only in a world of perfect information. Its programs had to specify explicitly all the situations it was to encounter and exactly what would happen if a given action was taken. That restricted the machine to very simple, well-defined problems.

[TOP]